شنبه 28 ارديبهشت
1387: روز بزرگداشت حكيم عمر خيام
زندگينامه
امام غياث الدين ابوالفتح عمر بن ابراهيم خيام نيشابوري يكي از حكما
و رياضي دانان و شاعران بزرگ ايران در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم است. سال ولادت
او دقيقاً مشخص نيست. او در شهر نيشابور به دنيا آمد. به اين علت به او خيام مي گفتند
چون پدرش به شغل خيمه دوزي مشغول بوده است. او از بزرگترين دانشمندان عصر خود به
حساب مي آمد و داراي هوشي فوق العاده بوده و حافظه اي نيرومند و قوي داشت. در دوران
جواني خود به فراگيري علم و دانش پرداخته به طوري كه در فلسفه، نجوم و رياضي به مقامات
بلندي رسيد و در علم طب نيز مهارت داشته به طوري كه گفته شده او سلطان سنجر را كه
در زمان كودكي به مرض آبله گرفتار شده بود معالجه كرد. او به دو زبان فارسي و عربي
نيز شعر مي سرود و در علوم مختلف كتابهاي با ارزشي نوشته است. خيام در زمان خود داراي
مقام و شهرت بوده است و معاصران او همه وي را به لقبهاي بزرگي مانند امام، فيلسوف
و حجة الحق ستوده اند. او در زمان دولت سلجوقيان زندگي مي كرد كه قلمرو حكومت آنان
از خراسان گرفته تا كرمان، ري، آذربايجان و كشورهاي روم، عراق و يمن و فارس را شامل
مي شد. خیام معاصر با حكومت آلپ ارسلان و ملكشاه سلجوقي بود. در زمان حيات خيام حوادث
مهمي به وقوع پيوست از جمله جنگهاي صليبي، سقوط دولت آل بويه، قيام دولت آل سلجوقي
و... . خيام بيشتر عمر خود را در شهر نيشابور گذراند اما در طي دوران حياط خود دو
بار به قصد سفر از نيشابور خارج شد كه يكي از اين سفرها براي انجام دادن مراسم حج
بود و سفر دوم به شهر ري و بخارا بوده است. خيام در علم نجوم مهارتي تمام داشت به
طوري كه گروهي از منجمين كه با او معاصر بودند در بناي ساختن رصد خانه سلطان ملكشاه
سلجوقي همكاري كردند و همچنين به درخواست سلطان ملكشاه سلجوقي تصميم به اصلاح تقويم
گرفت كه به تقويم جلالي معروف است. خيام در دوران زندگي خود از جهت علمي و فلسفي
به معروفيت رسيد و مورد احترام علما و فيلسوفان زمان خود بود.
سرانجام شاعر بزرگ در سال 517 ﻫ . ق در شهر نيشابور دارفاني را وداع
گفت. او قبل از مرگ خود محل آرامگاه خود را پبش بيني كرده بود كه نظامي عروضي در
ملاقاتي كه با وي داشته اين پيش بيني را اينطور بيان كرده كه گور من در موضعي باشد
كه هر بهاري شمال بر من گل افشان مي كند كه نظامي عروضي بعد از چهار سال كه از وفات
خيام مي گذشت به شهر نيشابور رفته و به زيارت مرقد اين شاعر بزرگ رفته و با كمال
تعجب ديد كه قبر او درست در همان جايي است كه او گفته بود.
ويژگي سخن
خيام در زمينه ادبيات و شعر، بيشترين معروفيت را در رباعيات به دست آورده
چون رباعيات او بسيار ساده و بي آلايش و دور از تكلف و تصنع نوع زبان شعري است در
عين اينكه شامل فصاحت و بلاغت است داراي معاني عالي و استوار است. خيام در اين رباعيها
افكار فلسفي خود را به زيباترين شكل بيان مي كند و اين رباعيها را غالباً در دنبال
تفكرات فلسفي خود سروده و به همين علت است كه خيام در زمان خود شهرتي در شاعري نداشته
و بيشتر به عنوان حكيم و فيلسوف معروف بوده اما بعدها كه رباعيهاي لطيف و فيلسوفانه
او مشهود شد نام او در شمار شاعراني قرار گرفت كه شهرت جهاني پيدا كردند. خصوصيات
ديگري كه در اشعار خيام نمودار است اين است كه سخنش در كمال متانت و سنگيني است.
اهل شوخي و مزاح نيست، با كسي كار ندارد چون او حكيمي است متفكر، دنبال سخنوري نيست
و هنگامي كه در اشعارش دقت مي كنيم متوجه مي شويم كه افكار شعري او بر دو يا سه موضوع
بيشتر نيست: يادآوري مرگ، تأسف بر ناپايدار بودن زندگي و بي اعتباري روزگار. از ميان
شعراي بزرگ ايران كمتر كسي به اندازه خيام است كه شهرت جهاني داشته باشد چون اشعار
او به زبانهاي مختلف ترجمه شده است.
معرفي آثار
آنچه كه از آثار خيام وجود دارد يا تاريخ نويسان وجود آنها را ذكر كرده
اند رساله ها و مقالاتي است كه او در علوم مختلف نوشته است كه عبارتند از:
1- رساله اي در جبر و مقابله
2- رساله اي در شرح اصول اقليدس
3- زيج ملكشاهي يا زيج جلالي
4- رساله اي در طبيعيات
5- رساله در وجود
6- رساله فلسفي كه در آن از حكمت الهي در آفرينش عالم و تكاليف مردم
و عبادات بحث مي كند.
7- رساله اي در اختلاف فصول و اقاليم
8- نوروز نامه كه درباره رسوم و اعياد ايرانيان به ويژه تاريخ و آداب
ايرانيان در روز عيد نوروز است.
9- ديوان رباعيات
گزيده اي از اشعار
ابر آمد و باز بر سر سبزه گزيست بي باده گلرنگ نمي بايد
زيست
اين سبزه كه امروز تماشاگه ماست تا سبزه خاك ما تماشاگه
كيست
* * *
بر چهره گل نسيم نوروز خوش است در صحن چمن روي دل افروز خوش
است
از دي كه گذشت هر چه گويي خوش نيست خوش باش و ز دي مگو كه امروز خوش است
***
مي نوش كه عمر جاوداني اين است خود حاصل از دور جواني اين
است
هنگام گل و باده و ياران سر مست خوش باش دمي كه زندگاني
اين است
يكشنبه 29 ارديبهشت
1387: روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي
کتيبه هاي ايران باستان رايانهاي
ميشود
بانک اطلاعات کتيبه هاي ايران باستان شامل کتيبههايي از دورههاي هخامنشي،
اشکاني، ساساني، ايلامي ، اليمايي و آرامي توسط پژوهشکده زبان، کتيبه ها و متون تهيه
مي شود.
خبرگزاري ميراث فرهنگي_فرهنگ وهنر_کتيبههاي ايراني دوره ايران باستان
در صورت تامين به موقع بودجه تا پايان امسال رايانهاي ميشود.
طرح تهيه بانک اطلاعات کتيبههاي ايران باستان و ارائه ديجيتالي آن که
سال گذشته به تصويب شوراي پژوهشي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري رسيد،
در صورت تامين به موقع بودجه تا سال 88 آماده مي شود.
"سيروس نصرالله زاده"، مدير گروه کتيبه ها و زبان هاي باستاني
پژوهشکده زبان کتيبه ها و متون در گفت و گو با CHN گفت:« در حال حاضر کار کتيبههاي دوره هخامنشي بيستون
و تخت جمشيد به اتمام رسيده و کار ديگر کتيبه هاي ايران مثل کتيبه هاي اشکاني، ساساني،
ايلامي و اليمايي که فاز نخست اين طرح را تشکيل ميدهد درصورت تامين به موقع بودجه،
تا پايان سال به اتمام مي رسد.
به گفته نصرالله زاده هنوز نرم افزاري که براي ارائه ديجيتال اين بانک
اطلاعاتي لازم است تهيه نشده زيرا ابتدا بايد اطلاعات به ميزان کافي جمع آوري و بر
اساس آن نرم افزار تهيه شود.
به گفته وي اين اطلاعات تا به حال وجود داشته، اما به صورت پراکنده بوده
اند. اكنون ابتدا اطلاعات ترجمه، آوانويسي و حروف نويسي و سپس همراه با عکس کتيبه
ها تدوين ميشود و با تبديل به اطلاعات رايانهاي در سايت پژوهشکده قابل دسترسي خواهد
بود.
مدير گروه کتيبهها و زبانهاي
باستاني پژوهشکده زبان کتيبه ها و متون عنوان کرد:« علاوه بر کتيبههاي ايراني کتيبه
هاي ديگري مثل کتيبه هاي آرامي و يوناني هم موجود هستند که اطلاعات آنها هم جمع آوري
ميشود. البته به علت تعداد اين کتيبه ها کار مستندسازي آنها چندان طولاني نخواهد
بود.
نصرالله زاده همچنين از تک نگاري کتيبههاي يادبودي دوره ساساني خبر
داد و به CHN گفت:« علاوه بر اين تک نگاري ديگري در خصوص کتيبههاي يادبودي دوره ساساني
دست داريم که شامل سنگ مزارها و کتيبه هاي وقفي دوره پهلوي ساساني ميشود. حدود
70 درصد از بررسي اين کتيبه ها که بيشتر در استان فارس قرار دارند، به اتمام رسيده
و 30 درصد باقيمانده به اضافه عکسبرداري از برخي از آنها به سال 87 موکول شد که امسال
به پايان خواهد رسيد.
حمايت از معماران ، معماري اصيل
ايراني را حفظ ميكند
خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ معاون ميراث فرهنگي سازمان
ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت:« با حمايت از هنرمندان و معماران
اين عرصه مي توان معماري اصيل ايراني را همراه با معماري اسلامي حفظ کرد.
"محمد حسن ملک ثابت"
با بيان اينکه معماري ايراني نماد و مصداق تفکر و تمدن بشري در دوره هاي مختلف است
تصريح کرد: « معماري فقط به وجود اثر و کالبد بنا نيست ، بلکه روح و ارزش هاي معنوي
يک اثر نيز از لحاظ معماري سنتي داراي اهميت خاصي است.
به گزارش روابط عمومي سازمان
ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، به مناسبت گراميداشت هفته ميراث فرهنگي و روز جهاني موزه ها، نخستين همايش
تخصصي معماري با محوريت ارتباط معماري سنتي و مدرن در محل سالن کنفرانس باغ دولت
آباد برگزار شد.
هدف از برگزاري اين همايش آشنايي بيشتر شرکت کنندگان با اصول حاکم بر
معماري سنتي و مدرن و تبيين ارزشها و قابليتهاي معماري بود.
معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان
يزد همچنين در اين همايش گفت: « ثبت ميراث معنوي و ميراث طبيعي يکي از وظايف سازمان
ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و معماري سنتي نيز از اهميت معنوي زيادي
برخوردار است و شاهکارهاي مهندسي معماري ايراني را به وضوح نشان ميدهد.
عضو هيات علمي دانشگاه يزد نيز در ادامه همايش گفت: «از لحاظ علم معماري
سنت به سه دسته انساني، اجتماعي و الهي تقسيم مي شود و اثري مانند مسجد جامع يزد
اثري است همراه با سبک معماري خاص که تمامي سنتها در آن رعايت شده است.
"مهدوي پور" ادامه داد: «معماري مدرن در هر دوره اي بازتاب
و نمود انديشه بشر در همان دوره يا عصر است و تکنولوژي و فناوري روز در سبک معماري
مدرن نقش مهمي دارد.
عضو هيات علمي دانشکده معماري دانشگاه يزد نيز در ادامه همايش گفت:
«معماري در واقع طراحي و اجرا کليه بناهاي خاص به شيوه و سبکهاي کهن و اصيل ايراني
و استفاده از تزئينات خاص معماري سنتي در ساختمانها و مقرنس کاري ، گچ بري ، آيينه
کاري، تذهيب، تشعير و معرق است .
"اولياء" افزود: «براي حفظ آثار باستاني و تاريخي مرمت و ساماندهي
آثار در حفظ سبک معماري ايراني و اسلامي نقش مهمي را ايفا مي کند و در احياء آنها
با حفظ ارزش هاي هنري و سنتي اثر مي توان جاني تازه به بنا بخشيد.
نخستين همايش تخصصي معماري با محوريت ارتباط معماري سنتي و مدرن با همکاري
سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد و دانشگاه پيام نور رضوانشهر
صدوق وانجمن علمي هنري کرياس برگزار شد.
قلعه وزير رکن آباد ميبد اثر
ملي شد
قلعه وزير رکن آباد ميبد به شماره ثبتي 9123 در فهرست آثار ملي کشور
به ثبت رسيد.
خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه ميراث فرهنگي_ قلعه وزير رکن آباد ميبد
به شماره ثبتي 9123 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان
يزد با توجه به سبک معماري بنا ، قدمت قلعه
به دوران قاجار بر مي گردد و قلعه از نوع خاص است که در ميان دو خانه مسکوني قرار
دارد.
ورودي قلعه داراي تزئيناتي است و در دو طبقه ساخته شده است .
خانههاي مياني متعلق به فردي
به نام وزير و فضاهاي جانبي محل زندگي مردم عادي بوده است.
کاربري بنا عمومي، خدماتي و حفاظتي و ساختار اصلي آن از خشت و گل و ساروج
است.
نارين قلعه، مهرجرد، بارجين، بدرآباد و بابک از جمله قلعه هاي شهرستان
ميبد است که در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است .
"يادِ يادگار" روز
جهاني موزه و ميراث فرهنگي را گرامي ميدارد
"يادِ يادگار" به مناسبت 29 ارديبهشت روز جهاني موزه و ميراث
فرهنگي از سوي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي برگزار ميشود .در اين مراسم
"سيد محمد بهشتي" رئيس اسبق سازمان ميراث فرهنگي و "سيد احمد محيط
طباطبايي" رئيس ايكوم ايران حضور دارند.
همايش ياد يادگار
خبرگزاري ميراث فرهنگي_ گروه هنر_ "يادِ يادگار" به مناسبت
29 ارديبهشت روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي از سوي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي
برگزار ميشود .
اين مراسم با همكاري مؤسسه ملي ايکوم ايران و مرکز گسترش سينماي مستند
و تجربي معاونت سينمايي وزارت ارشاد به ياد سه دوره برگزارشده جشنواره يادگار قرار
است برگزار شود.
در اين مراسم كه "سيد محمد بهشتي" رئيس اسبق سازمان ميراث
فرهنگي و "سيد احمد محيط طباطبايي" رئيس ايكوم ايران حضور دارند،از هنرمندان
و فيلمسازان و همچنين از اعضاي ايکوم دعوت شده و قرار است تمبري نيز به ياد اين ايام
تهيه و چاپ شود.
اعضاي هياتهاي انتخاب و داوري
اين سه دوره نيز دعوت شده اند .
همچنين چند فيلم که فيلم هاي برگزيده اين سه دوره بودهاند و چند فيلم
مرتبط با اين موضوع به نمايش گذاشته خواهند شد .
علاقمندان مي توانند دوشنبه 30 ارديبهشت 87 ساعت 17 در مرکز گسترش سينماي
مستند و تجربي سالن سينما حقيقت به تماشاي فيلم و مراسم بنشينند .
همچنين دوستداران شرکت در برنامه هاي کانون فيلم سينما حقيقت ميتوانند
با شماره 88528317 در تماس باشند و يا با استفاده از پايگاه الکترونيکي : www.defc.ir از برنامه هاي انجام شده در اين مرکز استفاده
كنند.
کانون فيلم سينما حقيقت در خيابان سهروردي شمالي، ميدان شهيد قندي، پلاک
17 واقع شده است.
دوشنبه
30 ارديبهشت 1387: شهادت حضرت فاطمه الزهرا (س) {11ه.ق} به روايتي
وصاياي حضرت فاطمه الزهرا (س)
بسم
الله الرحمن الرحيم هذا ما اوصت به فاطمة بنت رسولاله و هى تشهد ان لا اله
اله الله و ان محمدا رسولالله و ان الجنة حق والنار حق و ان الساعة آتية
لاريب فيها و ان الله يبعث من فى القبور يا على انا فاطمه بنت محمد زوجنى
الله منك لاكون لك فى الدنيا و الاخرة انت اولى بى من غيرى حنطنى و غسلنى و
كفنى بالليل وصل على و ادفنى بالليل و لا تعلم احدا و استودعك الله و اقراء
على ولدى السلام الى يوم القيامة.(1)
اين است وصيت فاطمه دختر رسول خدا و او شهادت مىدهد به يگانگى و يكتايى ذات
باريتعالى و رسالت حضرت محمد رسولالله و گواهى مىدهد كه بهشت حق است و آتش
جهنم حق است و بدون شك قيامت در پيش است و خواهد آمد و خدا در آن روز همه را
از قبرها برمىانگيزد يا على من فاطمه دختر محمدم كه خداوند مرا به ازدواج
تو درآورد تا در دنيا و آخرت همسر تو باشم و از آن تو، تو از هركس بر من
نزديكترى مرا شبانه حنوط كن و شب غسل بده و شبانه كفنم كن و شب به خاك بسپار
و كسى را از دفن من مطلع مكن. تو را به خدا مىسپارم و سلام من به فرزندانم
تا روز قيامت برسان. و در بعضى از روايات دارد كه زهرا عليهاالسلام به على
عليهالسلام گفت: يابن عم دلم تمناى مرگ دارد ساعتى نخواهد گذشت جز آن كه از
تو مفارقت نمايم.
على عليهالسلام فرمود: اى دختر رسول خدا وصيت كن به آنچه مىخواهى و هر چه
در دل دارى بيان كن على عليهالسلام نشست بالاى سر فاطمه و خانه را از
بيگانه خالى كرد جز فاطمه و على كسى نبود فاطمه عرض كرد: اى پسر عم هيچگاه
در زندگى به شما دروغ نگفتهام و در زندگى زناشويى با تو راه خيانت
نپيمودهام و لا خالفتك منذ عاشرتنى. و هرگز در معاشرت با تو از در مفارقت
وارد نشدهام و پيوسته مطيع فرمان تو بودهام. على عليهالسلام فرمود:
پناه مىبرم به خدا (اى دختر رسول خدا) تو بانوى راستگويى و داناتر و
پرهيزگارتر و نيكوكارتر و گرامىتر از هركسى، من نيز از خدا در مخالفت با تو
بيمناك بودهام و فراق تو بر من سخت ناگوار است فقدان تو بر من تجديد مصيبتى
است كه از رحلت پيغمبر بر من وارد شد به خدا قسم مصيبت فراق تو بر من چنان
است كه هيچ چيز نمىتواند مرا تسليت دهد در آن حال هر دو به گريه افتادند و
مدتى زار زار اشك ريختند (بعضى نوشتهاند كه چون اطاق خلوت شد زهرا
عليهاالسلام به على عليهالسلام عرض كرد پسر عم جلوتر بيا و دستت را روى
سينه من بگذار على عليهالسلام خواهش آن بانو را عمل كرد آنگاه عرض كرد پسر
عم از من راضى باش على عليهالسلام فرمود: زهرا جان از تو راضيم خداى نيز از
تو راضى باشد. عرض كرد نه على جان مىدانى من از چه چيزى از شما رضايت
مىخواهم روزى كه دشمن به صورت من سيلى زد و با خستگى و درد جسمانى و روح
افسرده آمدم منزل ديدم تو در كنج حجره نشستهاى و مشغول جمعآورى قرآنى با
تندى با شما سخن گفتم و به شما گفتم يابن ابيطالب اى پسر ابىطالب در كنج
حجره نشستهاى و مثل جنين در رحم حجره قرار گرفتهاى دشمن به همسرت تعدى
كرده...
غصهدار بودم و با تو پرخاش كردم اينك از تو رضايت مىخواهم از من راضى باش)
مولاى متقيان سر فاطمه را به سينه چسباند و با مهربانى فرمود: زهرا جان از
تو راضيم خدا و رسول از تو راضى باشند هرچه مىخواهى بگو كه اجرا خواهم كرد.
آن بانو در حالى كه اشك مىريخت گفت شوهر گراميم خداوند تو را جزاى خير دهد
وصيت من اين است كه دختر خواهر من امامه را تزويج كنى (امامه دختر زينب بنت
رسولالله بود كه مادرش در زمان پدر فوت كرده بود) زيرا امامه به فرزندان من
مهربانى خواهد كرد و بهترين پرستار آنها است و مرد هم ناگزير است زنى در
خانه داشته باشد.
از جمله وصاياى حضرت زهرا عليهاالسلام به همسرش اين بود كه گفت: شوهر عزيزم
براى من تابوتى بساز كه فرشتگان صورت آن را به من نشان دادهاند و امام
عليهالسلام از وى خواست كه وصف آن را برايش بيان كند تا طبق خواستهاش عمل
نمايد.
«مورخين نوشتهاند كه وصف تابوت در متن وصيت آن بانوى بزرگ اسلام نيست» و
باز گفت: همسرم وصيت ديگرم اين است كه هيچكس به جنازه من حاضر نشود.
من از اين مردم كه به من ستم كردند و حق مرا غصب نمودند متنفرم.
اينها دشمن من و دشمن رسول خدا (ص) هستند اجازه نده از اين قوم و
هوادارانشان كسى بر جنازه من حاضر شوند و نماز بخوانند يا على مرا در تاريكى
شب آنگاه كه ديدگان مردم به خواب رفت به خاك بسپار تا از دفن من بىخبر
باشند. (2)
|
|
1ـ بحار چاپ
قديم ج 10/ 61
2ـ فاطمة الزهرا سيدة نساءالعالمين/ 435
|
|
علل بيماري و شهادت
با
وجود سفارش آن حضرت به نهان داشتن شرايط جسمى و وضعيت روحىاش پس از آن
رويدادهاى تلخ، و با وجود رازدارى امير مؤمنان، سرانجام خبر بيمارى بانوى
بانوان در مدينه منتشر گرديد و همگان از شرايط آن حضرت آگاه شدند. لازم به
يادآورى است كه فاطمه عليهاالسلام از بيمارى سختى شكايت نداشت كه غيرقابل
مداوا برسد، بلكه آنچه او را سخت رنج مىداد و پيكرش را آب مىكرد، امواج
دردها و مصيبتها و رنجهايى بود كه هر روز بر آن افزوده مىشد و اين فشارها
بود كه بر رنج و بيمارى برخاسته از صدمات وارده در يورش به خانهاش، كمك
مىكرد تا بانوى سرفراز گيتى را به بستر شهادت بكشاند.
در كنار اينها فشار سوگ پدر و گريه بسيار بر آن حضرت نيز از عواملى بود كه
باعث شدت بيمارى و زوال شادابى و طراوت از خورشيد جهانافروز وجود او مىشد
و بايد ستم و خشونت و مواضع ناجوانمردانهى برخى از مسلماننماها و نيز تحول
ارتجاعى در سيستم سياسى و دگرگونى كارها و تغيير اوضاع و شرايط به سود
ارتجاع و جاهليت را نيز از عواملى برشمرد كه فشار دردها و رنجها را هر لحظه
بيشتر مىساخت و خورشيد وجود انديشمندترين و آزادهترين بانوى جهان هستى را
بسوى افق مغرب پيش مىبرد.
فاطمه در يورش دژخيمان دولت غاصب به خانهاش به گونهاى ميان در و ديوار
فشرده شد كه علاوه بر وارد آمدن صدمات سخت بر وجود گرانمايهاش، جنين وى نيز
سقط گرديد و تازيانههاى بيدادى كه بر پيكر مطهرش فرود آمد، بدنش را مجروح و
خونآلود ساخت و آثار عميقى در آن نازنينبدن برجاى نهاد. و نيز ضربات شديد
ديگرى بر او وارد آمد كه جسم و جان و روح ملكوتىاش را به شدت آزرد.
آرى همهى اين امور و رويدادهاى دردناك دست به دست هم دادند و آن حضرت را به
بستر بيمارى كشانده و از انجام كارهاى خويش بازداشتند.
حضرت امام حسن مجتبى عليهالسلام در يك مجلس مناظره در حضور معاويه خطاب به
مغيرة بن شعبه فرمود: «تو مادرم را زده و مصدوم و مجروح ساختى، تا اينكه او
بچهاش را سقط كرد...» (انت الذى ضربت فاطمة بنت رسولاللَّه صلى اللَّه
عليه و آله حتى ادميتها و القت ما فى بطنها...) (1)
و حضرت امام صادق عليهالسلام با تصريح بيشتر در مورد علت بيمارى و شهادت
فاطمه عليهاالسلام مىفرمايند:
و كان سبب وفاتها ان قنفذا مولى الرجل لكزها بنعل السيف بامره فاسقطت محسنا،
و مرضت من ذلك مرضا شديدا. (2)
سبب شهادت فاطمه اين بود كه قنفذ (غلام خليفه دوم) با غلاف شمشير او را زده
و بچهاش را كشت و مادرم از اين جهت به بستر بيمارى افتاد.
اسماء لحظهاى حضرت را به حال خود واگذاشت و بعد صدا زد و جوابى نشنيد، صدا
زد اى دختر محمد مصطفى، اى دختر گرامىترين كسى كه زنان حمل او را عهدهدار
شدند، اى دختر بهترين كسى كه بر روى ريگهاى زمين پاى گذارده، اى دختر كسى
كه به پروردگارش به فاصله دو تير كمان و يا كمتر نزديك شد، اما جوابى نيامد
چون جامه را از روى صورت حضرت برداشت، مشاهده كرد از دنيا رخت بر بسته است، خود
را به روى حضرت انداخت و در حالى كه ايشان را مىبوسيد گفت: فاطمه آن هنگام
كه نزد پدرت رسول خدا رفتى سلام اسماء بنت عميس را به آن حضرت برسان، آنگاه
گريبان چاك زده و از خانه بيرون آمد، حسنين به او رسيده و گفتند: اسماء مادر
ما كجا است؟ وى ساكت شد و جوابى نداد، آنان وارد اتاق شده ديدند حضرت دراز
كشيده حسين عليهالسلام حضرت را تكان داد ديد از دنيا رفته است، فرمود: اى
برادر خداوند تو را در مصيبت مادر پاداش دهد.
حسن خود را بر روى مادر انداخته و گاهى مىبوسيد و مىگفت: اى مادر با من
سخن بگو پيش از آن كه روح از بدنم جدا شود، و حسين جلو آمده و پاهاى حضرت را
مىبوسيد و مىگفت: اى مادر من پسرت حسينم، پيش از آنكه قلبم منفجر شود و
بميرم با من صحبت كن.
اسماء به آنها گفت: اى فرزندان رسول خدا برويد نزد پدرتان على عليهالسلام
او را از مرگ مادرتان خبردار كنيد، آن دو از منزل بيرون رفته و صدا
مىزدند:يا محمداه يا احمداه، امروز كه مادرمان از دنيا رفت رحلت تو تجديد
شد، بعد به مسجد رفته و على عليهالسلام را خبردار كردند حضرت با شنيدن خبر
فوت فاطمه عليهاالسلام از هوش رفت و با پاشيدن آب بر او به هوش آمد و چنين
گفت: اى دختر حضرت محمد به چه كسى تسليت بگوئيم، من هميشه به وسيله تو
دلدارى داده مىشدم، بعد از تو چه كسى موجب دلدارى و تسليت من خواهد شد.
|
|
1ـ احتجاج طبرسى، ج 1، ص 414- بحارالانوار، ج 43، صص 197، ح
28- سفينة، ج 2، ص 339.
2ـ عوالم، ج 11، ص 504- بحار، ج 43، ص 170، ح 11.
|
|
كيفيت وفات
1ـ
به امسلمه فرمود: برايم آبى آماده كن تا بدان غسل كنم، امسلمه آب را آورد،
غسل كرد و جامه پاكى پوشيد، دستور داد بسترش را در وسط اتاق بگستراند،به طرف
راستش رو به قبله خوابيد و دست راستش را زير صورتش گذاشت.(1)
2- در روايت ديگرى آمده كه: حضرت به اسماء فرمود: آبى برايم آماده كن، بعد
با آن غسل كرده و سپس فرمود: جامههاى جديدم را به من بده، آنها را پوشيده و
فرمود: بقيه حنوط پدرم را از فلان جا برايم بياور و زير سرم بگذار و مرا
تنها گذاشته و از اينجا بيرون برو، مىخواهم با پروردگارم مناجات كنم.
اسماء مىگويد: از اتفاق بيرون شدم و صداى مناجات آن حضرت را مىشنيدم،
آهسته به طورى كه مرا نبيند وارد شدم ديدم دست به سوى آسمان دراز كرده و
مىگويد: پروردگارا به حق محمد مصطفى و اشتياقى كه به ديدار من داشت، و به
شوهرم على مرتضى و اندوهش بر من و به حسن مجتبى و گريهاش بر من و به حسين
شهيد و پژمردگى و حسرتش بر من و به دخترانم كه پاره تن فاطمه مىباشند و غم
و اندوهى كه بر من دارند، از مىخواهم كه بر گناهكاران امت محمد ترحم فرمائى
و آنان را بيامرزى و به بهشت وارد كنى كه تو بزرگوارترين سؤال شوندگان و
مهربانترين مهربانانى. (2)
3- و گفت: قدرى مرا به خود واگذار و بعد مرا بخوان، اگر پاسخ تو را دادم كه
بسيار خوب و اگر جوابى ندادم بدان كه من به سوى پدر خود، (يا پروردگارم)
رفتم.
اسماء لحظهاى حضرت را به حال خود واگذاشت و بعد صدا زد و جوابى نشنيد، صدا
زد اى دختر محمد مصطفى، اى دختر گرامىترين كسى كه زنان حمل او را عهدهدار
شدند، اى دختر بهترين كسى كه بر روى ريگهاى زمين پاى گذارده، اى دختر كسى
كه به پروردگارش به فاصله دو تير كمان و يا كمتر نزديك شد، اما جوابى نيامد
چون جامه را از روى صورت حضرت برداشت، مشاهده كرد از دنيا رخت بر بسته است،
خود را به روى حضرت انداخت و در حالى كه ايشان را مىبوسيد گفت: فاطمه آن
هنگام كه نزد پدرت رسول خدا رفتى سلام اسماء بنت عميس را به آن حضرت برسان،
آنگاه گريبان چاك زده و از خانه بيرون آمد، حسنين به او رسيده و گفتند: اسماء
مادر ما كجا است؟ وى ساكت شد و جوابى نداد، آنان وارد اتاق شده ديدند حضرت
دراز كشيده حسين عليهالسلام حضرت را تكان داد ديد از دنيا رفته است، فرمود:
اى برادر خداوند تو را در مصيبت مادر پاداش دهد.
حسن خود را بر روى مادر انداخته و گاهى مىبوسيد و مىگفت: اى مادر با من
سخن بگو پيش از آن كه روح از بدنم جدا شود، و حسين جلو آمده و پاهاى حضرت را
مىبوسيد و مىگفت: اى مادر من پسرت حسينم، پيش از آنكه قلبم منفجر شود و
بميرم با من صحبت كن.
اسماء به آنها گفت: اى فرزندان رسول خدا برويد نزد پدرتان على عليهالسلام
او را از مرگ مادرتان خبردار كنيد، آن دو از منزل بيرون رفته و صدا
مىزدند:يا محمداه يا احمداه، امروز كه مادرمان از دنيا رفت رحلت تو تجديد
شد، بعد به مسجد رفته و على عليهالسلام را خبردار كردند حضرت با شنيدن خبر
فوت فاطمه عليهاالسلام از هوش رفت و با پاشيدن آب بر او به هوش آمد و چنين
گفت: اى دختر حضرت محمد به چه كسى تسليت بگوئيم، من هميشه به وسيله تو
دلدارى داده مىشدم، بعد از تو چه كسى موجب دلدارى و تسليت من خواهد شد.
|
|
1ـ بلادى بحرانى «وفات فاطمه الزهراء» 77.
2ـ وفاه فاطمة الزهراء/ 78.
|
|
سه
شنبه 31 ارديبهشت 1387 : فعلا خبري نيست
چهارشنبه
1 خرداد 1387 : روز بهره وري و بهينه سازي مصرف _ روز بزرگداشت
ملاصدرا(صدرالمتالهين)
روز بهرهوري و بهينه سازي مصرف
امروزه در
اقتصاد كليه كشورها چه کشورهاي توسعه يافته و چه در حال توسعه بهره وري به
اولويتي ملي تبديل شده است. بهرهوري بطوري که موجبات رشد اقتصادي و كنترل تورم
را فراهم و امكان دستيابي در سطح بالاي استاندارد زندگي را ميسر ميكند. و از لحاظ به حداكثر رساندن منافع
افزايش بهره وري، اهداف بهره وري بايد در طرحهاي ملي توسعه گنجانده شوند.
اگر بخواهيم بهره وري موجب تفاوت در رقابت بازرگاني، ايجاد رفاه ملي و بهزيستي
مردم شود، يك رهيافت ملي و جامع، ضروري است.
بهره وری به عنوان يك رويكرد مديريتي كم كم
جاي خود را در كشور ما باز مي كند، ارتقاء بهره وری جزء لاينفك مديريت كشور است
و همه طراحان، توليد كنندگان و مديران كشور به نحوي با
آن سروكار دارند. در سازمان ملي بهره وری
ايران به عنوان كانون هماهنگي و برنامه ريزي بهره وری كشور در زمينه
ارتقاء بهره وری حركتهاي مؤثري انسجام يافته، اما اين تلاش ها بدون
پشتوانه نظري و همكاري و اعتقاد اند يشمندان و
فرهيختگان كشور ممكن نيست. سازمان بهره وری به عنوان پيشنهاد دهنده هدف ها و
اولويت ها و تدوين شاخص هاي بهره وری زمينه بهبود كيفيت و اثربخشي را در مديريت
كشور فراهم مي كند.
اما همه سازمانها و نهادهاي كشور موظفند تا در اين امر ملي قدم هاي استواري
بردارند.
بهره وری در كل عبارتست از تقسيم ستانده به
داده و در سطح ملي ستانده عبارتست از ارزش افزوده ملي يا توليد ملي. نهاده
عبارتست از زمان بالقوه براي كار و فعاليت. اين جوشش و زايش محصول به وجود آمدن
فضائي باز و قانونمند است كه در آن انسان ها مجال داشته باشند با احترام متقابل
آزادانه بينديشند، تجربه كنند و با نقادي مداوم، بينش ها و روش هاي خود را اصلاح
نمايند. حركت توفيق آميز به سوي بهره وری در گرو اعتقاد فردي و تك تك آحاد جامعه
است. استقرار چرخه بهره وری در كشور سرآغاز حركتي نوين در توسعه خواهد بود و در
آينده متضمن شايسته سالاري در مديريت كشور است.
جا دارد كه
چرخه بهره وری شامل محاسبه شاخص ها، ارزيابي شاخص ها، برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي
بهره وری با تاكيد بر رويكرد توليد ملي با جديت
بيشتر در كليه دستگاههاي اجرائي و بنگاههاي اقتصادي دنبال گردد. تغيير و تحول
نمي تواند به صورت آمرانه و از بالا به پايين باشد. بلكه جوشش از درون انسان ها
است. در اين رابطه تجربه گذشتگان نشان مي دهد كه تشكيل گروههاي حل مساله مي
تواند رويكردي موفق در ارتقاي بهره وری باشد و لذا به كارگيري آن در كليه
سازمانها الزامي و بر همه واجب است اين امر مهم را در دستور كار روزانه و اجرائي
خود قرار دهند.
مفاهيم، نكات و پيامهاي بهره وري
1- به لحاظ عدم آگاهي كامل افراد جامعه از مفاهيم
بهره وري برداشتهاي نادرستي بعضاً از بهره وري و بهبود آن ميشود، بطور مثال
عدهاي بهرهوري را بهعنوان سختتر كار كردن ميدانند در صورتي كه معنا و
مفهوم بهره وري در ارتباط با كار كردن چيز ديگري است. بهره وري را ميتوان
هوشيارانه و آگاهانه تر كار كردن بيان كرد نه سختتر كار كردن.
2- اگر سازماني بخواهد به بهبود بهره وري مستمر
و پايدار دست يابد بايد براي بهره وري و بهبود آن اهميت استراتژيك قائل
شود و به بهبود بهره وري به عنوان يك فرايند مديريتي نگاه كند. چون فرايند
مديريتي، فرايندي مستمر، پيوسته و پايدار بوده و هنگامي كه شكل گرفت به طور
مداوم و لاينفك به عملكرد سازماني تبديل ميشود و برخلاف برنامه به يك دوره
زماني خاص محدود نميشود.
3- بهره وري قبل از اينكه بهعنوان يك شاخص
اقتصادي و يا عامل توسعه مطرح شود يك فرهنگ است. براي اينكه بهرهوري در يك
جامعه پايگاهي پيدا كرده و ماندگار شود و در متن عقايد و سنتهاي بومي ريشه
بدواند، بايد نه تنها به عنوان يك معيار اقتصادي صرف، بلكه بهعنوان يك انديشه و
تفكر قلمداد شود.
4- هميشه اين باور وجود دارد كه هر فرد در حالت
عادي داراي استعدادها، قابليتها و ظرفيتهايي از قبيل: خلاقيت، نوع آوري،
ابتكار، اختراع، مديريت، رشد و ترقي و همچنين ويژگيهاي خاصي ميباشد كه بر اثر
پرورش و آموزشهاي صحيح و مناسب ميتوان اين استعدادها، قابليتها و ظرفيتها را
به مرحله ظهور رساند و موجب رشد و بهبود بهره وري نيروي انساني گرديد. بنابراين
از جمله مهمترين ابزارهاي رشد و بهبود بهرهوري توجه به آموزش و پرورش هدفمند
نيروي انساني ميباشد.
5- سعادت، خوشبختي و بهروزي هر ملتي وابسته به
كار و تلاش همه اقشار جامعه ميباشد و بهره وري معياري براي ارزيابي عملكرد اين
فعاليتها و تلاشها در بخشهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ميباشد. بر
اين اساس طبيعي است جوامعي كه مردمي سختكوش و فعال و تلاشگر دارند از بهرهوري
بالايي برخوردار خواهند بود.
براي بهره ور بودن، بايد باور و
اعتقاد داشته باشيم كه امروز، بهتر از ديروز و فردا بهتر از امروز ميتوان عمل
كرد و اين مطلب همان فرمايش حضرت علي (ع) است كه ميفرمايد: هر كسي دو روزش مثل هم باشد زيان ديده است، بر
اين اساس بايد سعي و تلاش نمود كه هر روزمان بهتر از ديروزمان باشد و اين هم يك
پيام بهرهوري است.
ملاصدرا
محمد بن ابراهيم قوامي
شيرازي ملقب به صدر المتالهين يا ملاصدرا در ظهر روز نهم جمادي الاولي سال 980
قمري ديده به جهان گشود.پدر او خواجه ابراهيم قوامي مردي پرهيزگار ديندار و
دوستدار و حامي دانش و معرفت بود.در زمان حيات ملاصدرا, شيراز داراي حكومت
مستقلي بود و حكمراني آن به برادر شاه واگذار گرديد كه ، پدر ملاصدرا بعنوان
معاون او و دومين شخصيت مهم آن منطقه به شمار مي رفت, و به نظر مي رسيد تنها
موهبتي كه خداوند به او ارزاني نداشته است داشتن فرزند باشد. اما بالاخره خداوند
درخواست ها و دعاهاي اين مرد پاك و زاهد را بي جواب نگذاشت و بهترين پسران را به
او ارزاني كرد كه او را محمد ملقب به صدرالدين نام نهاد به آن اميد كه عالي ترين
شخصيت مذهبي گردد. در دوران جواني,
صدرالمتالهين جوان با شيخ بهايي آشنا گرديد كه
سنگ بناي شخصيت علمي و اخلاقي ملاصدرا توسط اين دانشمند جهانديده كم نظير
بنا نهاده شد. و تكميل اين بناي معنوي را استاد ديگرش دانشمند سترگ و استاد علوم
ديني و الهي و معارف حقيقي و اصول يقيني سيدامير محمد باقر بن شمس الدين مشهور
به ميرداماد
عهده دار گشت.
صدرالمتالهين حكيم خانه
به دوشي بود كه به جرم آزادگي روح و فكر مجبور شد تا از پايتخت و پايتخت نشينان
روي گرداند. وي در مقدمه كتاب اسفار دلايل بيزاري خود را از جاهلان فرزانه نماي
زمان خود و عزلت و تصوف خويش را در كهك (روستايي دورافتاده در سي كيلومتري شهر
مقدس قم) بيان داشته است.پس از بازگشت به شيراز شهرت صدراي شيرازي عالمگير شده
بود و طالبان حكمت از نواحي و اطراف براي درك فيض به حضورش مي شتافتند. او خود
در مقدمه اسفار مي گويد: �.....
بتدريج آنچه در خود اندوخته بودم همچون آبشاري خروشان فرود آمد و چون دريايي پر
موج در منظر جويندگان و پويندگان قرار گرفت.
شرايط
اجتماعي:
در زمان حيات ملاصدرا
يعني در اواخر قرن دهم و شروع قرن يازدهم هجري كلام و فلسفه از علوم رايج و
محبوب آن زمان به شمار مي رفتند. دليل عمده گسترش اين علم نسبت به ساير علوم آن
زمان مانند فقه، ادبيات عرب، رياضي، نجوم و طب و ديگر علوم و همچنين هنرهاي
رايج آن زمان مانند خط، معماري و كتيبه را مي توان در شرايط اجتماعي آن دوران كه
خود زاييده شرايط سياسي حاكم بر كشور بود جستجو نمود. عدم وابستگي و استقرار
ومركزيت حكومت وقت امنيت و آزادي خاصي را حكمفرما ساخته بودكه شكوفا شدن استعداد
ها و گسترش هنر و علم را در پي داشت.
شخصيت فلسفي:
صدرالدين محمد در علوم
متعارف زمان و بويژه در فلسفه اشراق و مكتب مشاء و كلام و عرفان و تفسير قرآن
مهارت يافت. او آثار فلسفي متفكراني چون سقراط و فلاسفه هم عصر او،
افلاطون، ارسطو و شاگردانش و همچنين دانشمنداني چون ابن سينا و خواجه نصرالدين
طوسي را دقيقا بررسي نمود و موارد ضعف آنها را باز شناخت و مسايل مبهم مكاتب را
بخوبي دانست. او اگر چه از مكتب اشراق بهره ها برد ولي هرگز تسليم عقايد آنان
نشد و گرچه شاگرد مكتب مشا گرديد ليكن هرگز مقيد به اين روش نشد. ملا صدرا پايه گذار حكمت
متعاليه مي باشد كه حاوي ژرف ترين پاسخ
ها به مسائل فلسفي است. ملاصدرا علاوه بر سالك و رهرو در عرفان بعنوان موفق ترين
سالكين در فلسفه مي باشد كه با طي كردن مراحل مختلف گنجينه با ارزشي را براي
ساخت قلعه اي از دانش كشف نمود كه با نور جاوداني حقيقت مي درخشد.
شخصيت عرفاني:
من وقتي ديدم زمانه با
من سر دشمني دارد و به پرورش اراذل و جهال مشغول است و روز به روز شعله هاي آتش
جهالت و گمراهي برافروخته تر و بدحالي و نامردي فراگيرتر مي شود ناچار روي از
فرزندان دنيا برتافتم و دامن از معركه بيرون كشيدم و از دنياي خمودي و جمود و
ناسپاسي به گوشه اي پناه بردم و در انزواي گمنامي وشكسته حالي پنهان شدم. دل از
آرزوها بريدم و همراه شكسته دلان بر اداي واجبات كمر بستم.
با گمنامي و شكسته
حالي به گوشه اي خزيدم. دل از آرزوها بريدم و با خاطري شكسته به اداي واجبات كمر
بستم و كوتاهيهاي گذشته را در برابر خداي بزرگ به تلافي برخاستم. نه درسي گفتم و
نه كتابي تاليف نمودم. زيرا اظهار نظر و تصرف در علوم و فنون و القاي درس و رفع
اشكالات و شبهات و .... نيازمند تصفيه روح و انديشه و تهذيب خيال از نابساماني و
اختلال، پايداري اوضاع و احوال و آسايش خاطر از كدورت و ملال است و با اين همه
رنج و ملالي كه گوش مي شنود و چشم مي بيند چگونه چنين فراغتي ممكن است... ناچار
از آميزش و همراهي با مردم دل كندم و از انس با آنان مايوس گشتم تا آنجا كه
دشمني روزگار و فرزندان زمانه بر من سهل شد و نسبت به انكار و اقرارشان و عزت و
اهانتشان بي اعتنا شدم. آنگاه روي فطرت به سوي سبب ساز حقيقي نموده، با تمام
وجودم دربارگاه قدسش به تضرع و زاري برخاستم و مدتي طولاني بر اين حال گذرانده
ام. سرانجام در اثر طول مجاهدت و كثرت رياضت نورالهي در درون جانم تابيدن
گرفت و دلم از شعله شهود
مشتعل گشت. انوار ملكوتي بر آن افاضه شد و اسرار نهاني جبروت بر وي گشود و در پي
آن به اسراري دست يافتم كه در گذشته
نمي دانستم و رمزهايي برايم كشف شد كه به آن گونه از طريق برهان نيافته بودم و
هر چه از اسرارالهي و حقايق ربوبي و وديعه هاي عرشي و رمز راز صمدي را با كمك
عقل و برهان مي دانستم با شهود و عيان روشنتر يافتم. در اينجا بود كه عقلم آرام
گرفت و استراحت يافت و نسيم انوار حق صبح و عصر و شب و روز بر آن وزيد و
آنچنان به حق نزديك شد كه همواره با او به مناجات نشست.
آثار:
1- الحكمه العرشيه
2- الحكمه المتعاليه في
الاسفار العظيمه الاربعه
3- المعه المشرقيه في
الفنون المنطقيه
4- المبدا و المعاد
5- المشاعر
6- المظاهر الالهيه في الاسفار
علوم الكامليه
7- الشواهد الربوبيه في
مناهج السلوكيه
8- التصور و التصديق
9- الوريده القلبيه في
معارفه الربوبيه
10-اسرار الايات و الانوار البينات
11-ديوان اشعار
12-حدوث العالم
13-اكسير العارفين في المعارفه طريق الحق و
اليقين
14-اعجاز النعمين
15-كسرالاصنام الاجاهليه في ذم المتصوفين
16-مفاتيح الغيب
17-متشابهات القرآن
18-رساله سه اصل
وفات:
حكيم وارسته در طول عمر 71 ساله اش هفت بار با
پاي پياده به حج مشرف شد و گل تن را با طواف كعبه دل صفا بخشيد و در آخر نيز سر
بر اين راه نهاد و به هنگام آغاز سفر هفتم يا در بازگشت از آن سفر به سال 1050 ه
.ق در شهر بصره تن رنجور را وداع نمود و در جوار حق قرار گرفت، و در همانجا به
خاك سپرده شد و اگر چه امروز اثري ازقبر او نيست اما عطر دلنشين حكمت متعاليه از
مركب نوشته هايش همواره مشام جان را مي نوازد.
پنج
شنبه 2 خرداد 1387 : فعلا خبري نيست
جمعه
3 خرداد 1387 : فتح خرمشهر در عمليات بيت المقدس(1361) و روز مقاومت،ايثار و
پيروزي
عمليات بيت المقدس به روايت
سردار رضا محمدسليمانى
آزادسازى خرمشهراثبات كننده نقش اطاعت از ولايت و تكامل انديشه دفاع
ملى بود
فرمانده تيپ مستقل ۴۴ قمر بنى هاشم (ع) مى گويد: طرح ريزى و اجراى عمليات
بيت المقدس در موقعيت حساس داخلى و اوضاع ملتهب خاورميانه انجام شد و نتيجه آن براى
ايران، منطقه و عراق بسيار سرنوشت ساز و تعيين كننده بود.
سردار رضا محمدسليمانى در گفت وگو با (ايسنا) افزود: زمينه اجراى اين
عمليات و سرعت عمل در طراحى آن متاثر از نتايج عمليات هاى ثامن الائمه(ع)، طريق القدس
و فتح المبين بود.
وى ادامه داد: منطقه عمومى جنوب غربى اهواز و غرب رودخانه كارون در بين
چهار مانع طبيعى قرار داشت كه به ترتيب از شمال به رودخانه كرخه كور، از جنوب به
رودخانه اروند،از شرق به رودخانه كارون و از غرب به هورالهويزه و اروند منتهى مى
شد. نحوه آرايش نيروهاى دشمن نيز با توجه به موقعيت زمين و منطقه به صورت مثلثى مانند
بود.
سردار محمدسليمانى يادآور شد: استعداد دشمن تا پيش از آغاز عمليات بيت
المقدس شامل لشكرهاى ۴ زرهى، ۳ زرهى، ۱۱ پياده، ۵ مكانيزه و تيپ ۱۰ زرهى، نيروهاى
پياده با ۳۴ هزار نفرنيرو، نيروى زرهى با استعداد ۴۱ گردان تانك با يكهزار و ۴۳۵
دستگاه، نيروى مكانيزه با ۳۸ دستگاه نفربر و ۵۳۰ قبضه توپخانه بود.
وى تصريح كرد: پس از اقدامات و تلاش هايى كه كمتر از يك ماه انجام شد
در ساعت ۳ بامداد روز ۱۰ ارديبهشت ماه ۱۳۶۱ عمليات بيت المقدس با رمز يا على ابن
ابيطالب (ع) آغاز شد و غافلگيرى دشمن در سمت اصلى تك مشخص شد . در مجموع با توجه
به غافلگير شدن دشمن از سمت اصلى تك، تعادل دشمن درهم ريخته و سرزمينى به وسعت
۸۰۰ كيلومتر مربع به تصرف رزمندگان اسلام درآمد. فرمانده تيپ مستقل ۴۴ قمر بنى هاشم
(ع) در ادامه گفت: اين عمليات در چهار مرحله انجام شد كه مرحله چهارم عمليات با هدف
آزادسازى خرمشهر در دوم خرداد بود و سرانجام در سوم خرداد سال ۶۱ برخلاف تصور دشمن
كه در دروازه هاى شرقى و جنوبى در كمين نيروهاى ايرانى بود رزمندگان اسلام از دروازه
هاى غربى و شمالى وارد خرمشهر شدند و شهر را آزاد كردند.
سردار محمدسليمانى به خسارات دشمن در اين عمليات اشاره كرد و گفت: در
اين عمليات ۱۶ هزار نيروى دشمن كشته و زخمى شدند ۱۹ هزار نيروى دشمن نيز به اسارت
درآمدند۵۵۰، تانك و نفربر دشمن منهدم و ۵۳ فروند هواپيماى دشمن ساقط شد، همچنين در
اين عمليات ده ها قبضه توپ و ادوات دشمن نيز منهدم شد.
وى افزود: در مجموع غنائم فراوانى بدست نيروهاى توانمند سپاه اسلام افتاد
كه از جمله مهمترين اين غنائم مى توان به ۱۰۵ دستگاه تانك و نفربر، ده ها انبار مهمات،
حدود ۱۰۰ هزار انواع مين، صدها خودرو سبك و سنگين، تعداد زيادى لودر و بلدوزر و هزاران
قبضه سلاح هاى انفرادى مى توان اشاره كرد.
فرمانده تيپ ۴۴ قمربنى هاشم (ع) افزود: نيروهاى استان چهارمحال و بختيارى
همانند امت شهيدپرور ايران اسلامى در قالب هاى مختلف از جمله لشكر ۱۴ امام حسين(ع)
و لشكر ۸ نجف اشرف و لشكر ۲۵ كربلا در جنگ حضور داشتند و تعدادى از سرداران اين عمليات
از جمله شهيد زال يوسف پور و سيد ضياءالدين نقنه اى از فرماندهان برجسته و جزو اولين
نفراتى بودند كه وارد خرمشهر شدند. رزمندگان استان نيز در عبور از رودخانه كارون
ابتدا در تصرف جاده اهواز خرمشهر و سپس تصرف قسمتى از منطقه شلمچه كه مكان حساسى
از عمليات بود شركت داشتند.
وى به دستاوردهاى داخلى و خارجى اين عمليات براى ايران اشاره كرد و گفت:
آزادسازى خرمشهر بزرگترين پيروزى سياسى و نظامى جمهورى اسلامى در سال دوم جنگ بود
از طرفى در عمليات بيت المقدس پنج هزار و ۴۰۰ كيلومترمربع از سرزمين هاى اشغالى آزاد
شد. دشمن نيز براى اجتناب از تلفات بيشتر و حفظ ارتش خود و شهر بصره با ذلت عقب نشينى
كرد.
در اين عمليات، دشمن در مكان و زمان غافلگير شد و با تاكتيك ويژه رزمندگان
شكست خورد بلوغ و تكامل انديشه دفاعى سپاه و توانايى و قدرت نظامى در سطح ملى نمايان
شد به طورى كه عمليات شگفت انگيز بيت المقدس آخرين عمليات از سلسله عمليات هاى آزادسازى
مناطق اشغالى به شمار مى رود.
سردار محمدسليمانى ادامه داد: با انجام عمليات بيت المقدس بن بست نظامى
حاكم در جنگ شكسته شد و تغيير موازنه سياسى، نظامى به سود ايران تمام شد، صاحبنظران
نيز اين عمليات را نقطه عطف در عمليات جنگى تلقى مى كردند. از طرفى، انگيزه مذهبى
و ايمان رزمندگان و اطاعت از ولى امر حضرت امام خمينى (ره) به عنوان عامل تعيين كننده
در پيروزى ها مورد توجه جهانيان قرار گرفت، رژيم بعث عراق نيز در اين عمليات برخلاف
مواضع روزهاى آغازين جنگ تحميلى از تخليه مناطق اشغالى و مذاكره سخن گفت و در مجموع
اين پيروزى به منزله چيره شدن به بحران داخلى و تجاوزهاى خارجى ارزيابى شد. اين عمليات
بزرگترين پيروزى سياسى، نظامى در سال دوم جنگ، غافلگيرى دشمن در زمان و مكان و طراحى
مانور عمليات راهكار تصرف سرپل بزرگ از عوامل موفقيت بود. همچنين آخرين عمليات از
سلسله عمليات هاى آزادسازى و وحدت نيروهاى سپاه، ارتش و بسيج بود. در كل آزادسازى
خرمشهر از نظر استراتژى و سياسى اهميت ويژه اى داشت.
وى افزود: با توجه به اينكه موفقيت هر قرارگاه منجر به پيروزى نيروهاى
ديگر مى شد اجراى عمليات با مرحله بندى طراحى شد. غافلگيرى دشمن با اجراى عمليات
عبور از رودخانه و همچنين حمله به جناح دشمن از مزاياى طرح مانور و پذيرش خطر عبور
از رودخانه و احتمال آمادگى دشمن از مشكلات اين طرح بود.
سردارمحمدسليمانى به مهمترين علل ادامه جنگ پس از آزادسازى خرمشهر اشاره
كرد و افزود: شرايط ايران براى صلح، شناسايى و تنبيه متجاوز و پرداخت غرامت از سوى
كشور عراق بود كه اين شرايط از سوى عراق و سازمان هاى بين المللى مورد قبول واقع
نشد از طرف ديگر، مرزهاى ايران امنيت نداشت. طول مرز از فكه تا قصرشيرين و شهرهاى
سومار، نفت شهر و مهران نيز در اشغال عراق بود. همچنين امكان آزادسازى اين نقاط از
راه مذاكره غيرمعقول بود همچنين شهرهاى آزاد شده از جمله خرمشهر به علت حضور دشمن
در شلمچه همچنان مورد تهديد بود و توانايى رزمى ارتش عراق اگر در طول جنگ آسيب جدى
ديد ولى ترميم شده بود و با همكارى كشورهاى شرق و غرب در حال افزايش بود.
بزرگداشت روز ملي مقاومت، ايثار
و پيروزي با 38 برنامه بنياد حفظ آثار اعلام کرد؛
جام جم آنلاين: رونمايي از "مجموعه عکس خرمشهر"، کوهپيمايي
خانوادگي در «تپه نورالشهدا، رونمايي از جلد اول دايرة المعارف دفاع مقدس، آغاز ساخت
موزه دفاع مقدس استان مازندران بر اساس طراحي عمليات فاو، برگزاري دومين جشنواره
استاني شعر دفاع مقدس و... از عمده ترين برنامه هاي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي
دفاع مقدس در بزرگداشت سوم خرداد اعلام شد.
به گزارش مهر ، در آستانه سالروز آزادسازي خرمشهر، ويژه برنامه هاي سوم
خرداد «روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي» از سوي رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي
دفاع مقدس اعلام شد.
سردارمير فيصل باقرزاده درنشست خبري پيش ازظهر امروز، ضمن برشمردن نتايج
و پيامدهاي سياسي ونظامي فتح خرمشهر، آنها را به تنهايي دليل بزرگي اين حادثه ندانست
و تصريح کرد: عامل اصلي در فتح و نصر عظيم با توفيق الهي بدست آمد و به تعبير ديگر
آزاد سازي خرمشهر، فتح الفتوح انقلاب اسلامي بود.
وي پيام آزادي خرمشهر را پيام آزادسازي انرژي جهان اسلام عنوان کرد و
افزود: در پرتو آزاد سازي اين انرژي همه مشکلات جهان اسلام از جمله فلسطين حل خواهد
شد.
رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس از برگزاري بيش از صد عنوان
برنامه ويژه سوم خرداد، با مشارکت برخي از نهادهاي کشوري و لشکري در برگزاري هر چه
باشکوه تر اين مراسم خبر داد.
ميثاق جوانان نيروهاي مسلح با امام راحل
وي برنامه هاي بنياد حفظ آثار را در7 حوزه و 38 برنامه عنوان کرد ومراسم
کوهپيمايي خانوادگي در «تپه نورالشهدا» در منطقه کلکچال تهران از ساعت 9تا 11 صبح
روز جمعه سوم خرداد، ميثاق جوانان نيروهاي مسلح (از دانشکده هاي افسري سپاه، ارتش
و ناجا) با بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران درحرم مطهر امام(ره) در روز شنبه 4 خرداد،
انتشار ويژه نامه «فاتحان خرمشهر»، انتشار و توزيع سري دوم از اسناد جنگ تحميلي با
عنوان«لايه هاي پنهان جنگ» به زبانهاي فارسي، انگليسي و عربي، توليد لوح فشرده چند
رسانه اي حاوي اطلاعات مهم مربوط به آزاد سازي خرمشهر و ... را از عمده ترين برنامه
هاي اين نهاد در حوزه تبليغات و روابط عمومي برشمرد.
سردار باقرزاده رونمايي از «مجموعه عکس خرمشهر» را از عمده ترين فعاليت
معاونت هنري بنياد حفظ آثار عنوان کرد و افزود: مراسم رونمايي از اين مجموعه عکس در روز 5 خرداد از ساعت 15 تا 17 با همکاري
انجمن عکاسان دفاع مقدس در تالار اسوه برگزار مي شود.
به گفته سردار باقرزاده، برگزاري 250 اجرا از 15 نمايشنامه دفاع مقدس
در 10 استان، پخش مجموعه اي از تيزر و نماهنگ از رسانه ملي، توزيع لوح فشرده از سرودهاي
کودکانه ويژه مباحث دفاع مقدس در مهدهاي کودک سراسر کشور، انتشار دومين شماره نشريه
تخصصي فرهنگ و هنر دفاع مقدس با عنوان«پلاک هشت» ويژه سوم خرداد، انتشار دو مجموعه
نقاشي هاي کودکانه و کاريکاتور صدام، انتشار اولين جلد از سري کتابهاي «قابهاي ماندگار»
با موضوع دفاع مقدس با شروع انتشار عکس هاي احسان رجبي و... از جمله برنامه هاي معاونت
هنري بنياد حفظ آثار است.
افتتاح غرفه تخصصي کتاب دفاع مقدس در کتابخانه ملي/ فراخوان جذب اساتيد
جهت تدريس 2 واحد درس دفاع مقدس
رئيس بنياد حفظ آثار ونشر ارزشهاي دفاع مقدس همچنين، ازانتشار و رونمايي
از جلد اول، دوم و هشتم مجموعه کتب اسناد جنگ ايران و عراق ازنگاه مطبوعات جهان خبر
داد و افزود: اين مراسم در ساعت 10 صبح روز اول خرداد در محل پژوهشکده علوم و معارف
دفاع مقدس برگزار مي شود.
وي انتشار کتابخانه الکترونيکي تخصصي عمليات هاي دفاع مقدس، تجهيز
33 کتابخانه دفاع مقدس در مراکز استان ها با مجموع 16 هزار و 500 جلد کتاب، افتتاح
سايت پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس و انتشار 50 سند مرتبط با آزاد سازي خرمشهر
از طريق اين سايت به آدرس www.DSRC.ir، رونمايي از جلد اول دايرة المعارف دفاع مقدس در چاپ محدود، انتشار
کتاب «روايت شکست» بر اساس مصاحبه تعدادي از فرماندهان عراقي، افتتاح غرفه تخصصي
کتاب دفاع مقدس در کتابخانه ملي با بيش از هزار جلد در 300 عنوان، طرح فراخوان جذب
اساتيد جهت تدريس 2 واحد درس آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاه ها را از عمده ترين
برنامه هاي پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس عنوان کرد.
سردار باقرزاده، چاپ 10 عنوان کتاب با عنوان«فاتحان خرمشهر» حاوي زندگي
فرماندهان عمليات بيت المقدس و آغاز دومين دوره از جشنواره استاني شعر دفاع مقدس
در استان ها را از جمله برنامه هاي بنياد در بخش معاونت ادبيات برشمرد.
کلنگ زني و آغاز عمليات اجرايي ساخت موزه دفاع مقدس استان مازندران در
دو سوي رودخانه «تجن» شهرستان ساري بر اساس طراحي عمليات فاو در روز 9 خرداد، افتتاح
14 کانون فرهنگي دفاع مقدس در برخي از دانشگاه هاي کشور در جوار حرم شهداي گمنام
و افتتاح سايت رسمي شهداي گمنام با عنوان «مردان خمول» به همت گروه مشاوران جوان
بنياد حفظ آثار و برپايي نمايشگاهي از عکس و اسناد آزاد سازي خرمشهر در کشورهاي اروپايي
از ديگر برنامه هاي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس به مناسبت ايام گراميداشت
سالروز آزاد سازي خرمشهر اعلام شد.
شنبه
4 خرداد 1387 : فعلا خبري نيست
|